Odbor ekonomicko správních činností vznikl od 1. 7. 2024 sloučením dvou původních samostatných odborů, a to odboru ekonomicko provozního a odboru správního. Odbor ekonomicko správních činnosti KHS ZK se nyní dělí na dvě oddělení, které plní tyto úkoly:
Oblast ekonomiky
- zpracovává roční rozpočet a sleduje jeho čerpání,
- zodpovídá za dodržování finanční a rozpočtové kázně a dodržování všech závazných limitů,
- zodpovídá za účelné a hospodárné vynakládání rozpočtových prostředků v souladu se zásadami 3 E – účelnost, efektivnost, hospodárnost (viz zákon 320/2001 Sb.),
- zabezpečuje úkoly vnitřní finanční kontroly,
- plní úkoly na úseku finančního a mzdového účetnictví (výpočet platů, odvod zákonného pojistného, odvod daně ze závislé činnosti a její roční vyúčtování),
- evidence a vyúčtování plnění povinného podílu zaměstnávání osob se změněnou pracovní schopností,
- zajišťuje evidenci nemovitého majetku v systému CRAB,
- zabezpečuje zpracování plánu investic,
- kontrola čerpání prostředků na výkon státního zdravotního dozoru,
- evidence pokut a odvod vybraných pokut na příslušný Celní úřad,
- zpracování statistických hlášení v oblasti ekonomiky a provozu.
Oblast provozní
- rozpracovává na podmínky organizace předpisy a zákony v ekonomické a provozní oblasti,
- zajišťuje provoz organizace v návaznosti na povinnosti vyplývající ze zákona o zadávání veřejných zakázek,
- zabezpečuje objednávky a nákupy hmotného i nehmotného majetku a služeb, v návaznosti na to vede evidenci objednávek a smluv,
- zabezpečuje provoz a opravy budov, aut a ostatních technických zařízení včetně výpočetní techniky,
- zabezpečuje řádnou inventarizaci majetku organizace,
- zabezpečuje zpracování plánu oprav a zajišťuje jeho plnění,
- zajišťuje úkoly v oblasti bezpečnosti práce, požární ochrany a ochrany majetku,
- plánuje kontroly na ekonomicko-provozním odboru včetně kontroly hospodárnosti a legálnosti využívání technických prostředků.
Oblast IT
- zajišťuje správnou funkčnost operačních systémů a jejich nadstaveb, komunikačních systémů, informačních systémů, systémů pro řízení databází, kancelářských a ostatních aplikací pro koncového uživatele,
- zajišťuje správu, funkčnost a bezpečnost lokálních počítačových sítí a VPN,
- provádí monitorování a diagnostiku sítí, definování a přidělování adres a práv jednotlivým uživatelům,
- odpovídá za bezpečnost dat na serverech, zálohování dat, antivirovou kontrolu a aktualizace virových databází pro jednotlivé uživatele,
- zabezpečuje servis a opravy veškeré výpočetní techniky KHS ZK,
- provádí instalace nové výpočetní techniky a programového vybavení.
Oblast právní
- zajišťuje složité právní agendy KHS ZK, včetně zastupování úřadu před soudy a jinými orgány,
- vede přestupková řízení o uložení pokuty podle věcné a místní příslušnosti KHS ZK dané platnými právními předpisy, vyjma příkazního řízení na místě,
- připravuje a reviduje smlouvy k provozu a správě majetku KHS ZK,
- zpracovává služební a vnitřní předpisy KHS ZK a po právní stránce garantuje správnost základních dokumentů včetně kolektivní smlouvy,
- poskytuje řediteli a zaměstnancům úřadu právní konzultace a právní analýzy problémů,
- aktivně se účastní státních kontrol, jednání či místních šetření,
- komunikuje s nadřízenými orgány i ostatními orgány státní správy a samosprávy, kanceláří ombudsmana apod.,
- zajišťuje činnosti kárné komise a škodní komise,
- zajišťuje činnosti tzv. prošetřovatele protiprávního jednání,
- provádí vnitřní kontrolní činnost zákonnosti vydávání právních aktů a procesních postupů odborných úseků KHS ZK,
- poskytuje důležitou metodickou právní činnost vůči zaměstnancům. Například tvorbu a aplikaci nových vzorů právních aktů, školení zaměstnanců, seznamování s novelami právních předpisů a s novou legislativou.
Oblast personální
- vede osobní spisy zaměstnanců a státních zaměstnanců,
- zajišťuje komplexní úkony spojené s přijetím nových zaměstnanců, resp. s ukončením služebního/pracovního poměru, s průběhem pracovního poměru. Například rozhodnutí, pracovní smlouvy, DPP, DPČ, souhlasy, dotazníky, evidenční listy, zápočtové listy, adaptační plány, hodnotící zprávy, platové výměry, služební průkazy, pověření, oprávnění, dohody o hmotné odpovědnosti,
- zajišťuje evidenci a vysílání zaměstnanců na zdravotní prohlídky (například vstupní, periodické, mimořádné),
- zajišťuje provádění výběrových řízení na volná služební a pracovní místa,
- připravuje správní rozhodnutí a jiné právní akty dle zákona o státní službě (například přijímaní do služebního poměru, platové změny v důsledku služebních hodnocení či dosažení započitatelné praxe, zařazení mimo výkony služby, platové změny v důsledku zastupování, odměňování za práci, odměny při životních a pracovních výročích),
- provádí agendu spojenou s výkonem odborných praxí studentů a lékařů,
- zajišťuje kompletní vzdělávací agendu KHS ZK (například vzdělávací plány, evidence kurzů a školení, e-learningové vzdělávání, organizace vlastní odborné konference KHS ZK),
- má na starosti agendu úřednických zkoušek,
- zabezpečuje kompletní práce s personálními elektronickými systémy a s rejstříkem státních zaměstnanců ISoSS,
- zpracovává systemizace služebních a pracovních míst KHS ZK,
- komunikace s nadřízenými orgány (ministerstvy) ve formě podávání zpráv, tabulkových přehledů či dotazníků,
- realizuje úkoly v oblasti stanovování koncepce rozvoje personální politiky.
Oblast dokumentační
- odpovídá za komplexní zajištění spisové služby a předarchivní péče o písemnosti a údaje chráněné dle příslušných právních předpisů, včetně koordinace a metodické činnosti na územních pracovištích KHS ZK,
- zajišťuje systém manipulace s dokumenty s cílem zabezpečení pohotovosti a kompletnosti toku informací v řídící činnosti KHS ZK, zabránění svévolnému a neodbornému vyřazování písemností a zajištění veškerých písemností trvalé dokumentární hodnoty v archivní úschově KHS ZK,
- zajišťuje evidenci došlé pošty a přípravu pošty k odeslání, zajišťuje chod podatelny, vede spisovnu a skartaci písemností.