Státní zdravotní ústav ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví ČR zahájil dne 1. 11. 2024 mediální kampaň s názvem „Nikotin víc bere, než dává“, zaměřenou na prevenci užívání nikotinových výrobků.
Snadná dostupnost těchto výrobků a jejich oblíbenost představuje vyšší riziko vzniku závislosti především mezi dětmi a mladistvými. Státní zdravotní ústav se dlouhodobě sledování užívání nikotinových výrobků věnuje. Podle studie GYTS z roku 2022 užívá elektronické cigarety 21,4 % žáků a studentů ve věku 13 až 15 let.1 Ve věkové kategorii 15-24 let se výskyt uživatelů elektronických cigaret mezi lety 2020-2023 ztrojnásobil (NAUTA).2
Je tedy více než nutné varovat mladistvé před riziky spojenými s užíváním alternativ tabákových výrobků, které reálně ohrožují jejich zdraví.
Kampaň bude po dobu 2 – 4 týdnů probíhat na internetu, sociálních sítích, ve školských zařízeních a zařízeních zdravotnických služeb a také v dopravních prostředcích. Cílem kampaně je informovat o rizicích těchto výrobků a zejména o vysoké návykovosti nikotinu. Jsme rádi, že kampaně si všímá i televize Barrandov:
Další informace ke kampani včetně videí naleznete zde:
Kampaň bude probíhat prostřednictvím internetu a sociálních sítí, ve školských a zdravotnických zařízeních a v dopravních prostředcích během měsíce listopadu 2024. Cílem kampaně je informovat o rizicích těchto výrobků a vysoké návykovosti nikotinu.
Doprovodná videa ke kampani:
Video 1 Nikča Vapírka
Video 2 – rozšířená verze
Plakát ke stažení:
Facebook CPVZ: zde
Zdroj dat:
- https://szu.cz/wp-content/uploads/2023/07/Country-Report-2022-GYTS-Czech-Republic.pdf
- https://szu.cz/wp-content/uploads/2024/06/Narodni-vyzkum-uzivani-tabaku-a-alkoholu-v-Ceske-republice-2023-3.pdf
- https://szu.cz/odborna-centra-a-pracoviste/centrum-podpory-verejneho-zdravi/kampane-a-dny-podporujici-zdravi/nikotin-vic-bere-nez-dava/