Ve dnech 23. – 25. 5. 2024 se uskutečnil 6. ročník pivního festivalu SLAVNOSTI PIVA pod komínem v areálu Záhlinického pivovaru, za poslechu rockové hudby populárních kapel.
Dne 24. 5. 2024 v odpoledních hodinách provedly společný státní zdravotní dozor pracovnice Krajské hygienické stanice Zlínského kraje se sídlem ve Zlíně, oddělení hygieny obecné a komunální (HOK) a oddělení hygieny výživy (HV).
Jak z názvu slavností vyplývá, hlavní náplní celé akce byla především ochutnávka různých druhů piva (celkově více než 20 druhů od 9 pivovarů) a konzumace pokrmů rychlého občerstvení (např. langoše, bramboráky, gyros, nudle, hot dog, hamburgery apod.) spojená s poslechem hudby.
Každý přítomný pivovar měl vlastní propagační stánek s širokou nabídkou svých čepovaných produktů. Stejně jako minulý rok organizátor vyčlenil pro prodejce pokrmů prostor bývalého „parčíku“ před vstupem do areálu pivovaru, v prostoru pivovaru se nacházely pouze pivní stánky a stánky s nápoji.
Kontrola za odbor HOK byla zaměřena na:
- dostatečné kapacity sanitárního zařízení pro návštěvníky,
- dozor nad úklidem areálu,
- dozor nad funkčností sanitárních zařízení v areálu,
- dozor nad ubytováním pro účastníky Slavností piva (stanový kemp).
Návštěvnost a ubytování:
Třídenního festivalu se zúčastnilo cca 10000 platících návštěvníků, ve vyčleněném upraveném travnatém prostoru sadu byl stanový kemp se zázemím (WC, sprchy), ve kterém bylo cca 120 stanů.
Sanitární zařízení areálu:
Návštěvníkům festivalu bylo zajištěno mobilní sanitární zařízení nově formou 7 vybavených přívěsů s napojením na kanalizaci s přívodem teplé vody v umyvadlech oddělené pro muže a ženy, ve kterých byly WC kabiny umyvadla, sprchy. Tyto přívěsy byly jednak v prostoru stanového kempu a další v areálu pivovaru.
Pracovníkům stánků s občerstvením a účinkujícím bylo k dispozici zázemí i hygienické zařízení v areálu pivovaru.
Zásobování pitnou vodou:
Areál pivovaru je zásobován pitnou vodou z individuálního zdroje pitné vody – studny. Provozovatel zajišťuje pravidelné provozní kontroly pitné vody, při kontrole byl předložen protokol o rozboru s vyhovujícím výsledkem.
Na ploše celého areálu byly rozmístěny odpadkové koše, úklid byl prováděn průběžně po celou dobu konání akce úklidovou firmou tak, aby bylo prostranství neustále udržováno v čistotě a bez odpadků.
Kontrola ve stáncích s občerstvením za odbor HV byla zaměřena na:
- dodržování osobní hygieny pracovníků při manipulaci s potravinami,
- tj, zařízení na mytí rukou, přívod studené nebo teplé vody,
- dodržování provozní hygieny,
- udržování vhodných skladovacích podmínek pro potraviny a pokrmy,
- manipulaci s potravinami, aby nedocházelo k riziku kontaminace,
- zajištění sledovatelnosti, tj. značení potravin a předložení nabývacích dokladů k prodávanému sortimentu,
- dodržování kvality fritovacího oleje pro přípravě pokrmů.
Celkově se v areálu Záhlinického pivovaru nacházelo 11 stánků poskytujících stravovací službu (mimo stánky s točeným pivem a nápoji). Ve všech těchto stáncích byla provedena hygienická kontrola.
Hygienická kontrola byla provedena i ve stravovacím provozu Pivovaru Záhlinice, kde se nabízelo občerstvení pro účinkující a organizátory akce. Jednalo se o uzavřenou společnost.
Celkem bylo provedeno 11 kontrol. Nebyla uložená žádná pokuta.
V průběhu kontrolního šetření zaměřeného na uvedenou hygienickou problematiku ubytování a stravovacích služeb nebyly shledány žádné nedostatky, za které by musela být udělena sankce, celý areál byl udržován v řádném stavu.